خاص| بعد تصدرها التريند.. أول تعليق من نقيب الممثلين على تصريحات وفاء مكي

الفنانة وفاء مكي
الفنانة وفاء مكي

تصدرت الفنانة وفاء مكي خلال الساعات القليلة الماضية ترند «جوجل» بسبب تصريحات لها أمس أثارت جدلًا على وسائل التواصل الاجتماعي.

وتواصلت «بوابة أخبار اليوم» مع الفنان أشرف زكي نقيب الفنانين، الذي علق على ذلك قائلًا: «لا تعليق».

وأكد الفنان أشرف زكي: «ليس مطلوب التصريح أو النفي لمساعدة النقابة للفنانة وفاء مكي، فهذا أمر داخلي للنقابة».

يذكر أن الفنانة وفاء مكي قالت في تصريحات لها أمس: «عليا ديون وبصرف على طفل يتيم وأمي مريضة ومش بتتحرك، والناس اللي بتتكلم على قضية بقالها سنين دول مش لاقيين حاجة يقولوها دا فيه فنانين خرجوا من قضايا واشتغلوا عادي».

وأضافت: «ناس كبار عرضوا ملايين علشان أتجوزهم، فيها إيه لما أرفض أشتغل مع محمد رمضان هو مين أنا عملت 86 بطولة، عايزني أرجع تافهة وهايفة؟، أنا مش جاية من على السلم وعملت أكثر من 80 بطولة وأعمالي تشهد لي، ومحدش يرمي لي دور أي كلام».

وتابعت: «أنا مش بشحت من حد، ده أنا بطلب أكل من عرق جبيني، واللي هيتكلم على قضيتي عنده حقد لأن القضية بقالها 20 سنة، وأنا واحدة عارفة ربنا وبيني وبينه عمار الحمد لله».

وذكرت أيضًا: «أنا قضيتي بسيطة جدا، فيه فنانين خرجوا من قضايا دعارة واشتغلوا عادي ومحصلش حاجة، أنا معنديش شغلانة غير الفن ودا مصدر رزقي ومليش في الدنيا غير ربنا، أنا عاملة 86 بطولة وأعمالي تشهد لي ولما أرجع لازم أرجع بعمل يليق بتاريخي، والمفروض شركات الإنتاج تستغل وضعنا وتاريخنا كـ فنانين».

اقرأ أيضًا| خاص | نقيب الممثلين يكشف الجهة المسئولة ماليا عن دار رعاية الفنانين المسنين