مرتضى منصور: لو الخطيب كلمني في التليفون مشكلة «كهربا» تتحل فوراً

مرتضى منصور ومحمود الخطيب
مرتضى منصور ومحمود الخطيب

وجه المستشار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك رسائل خاصة إلى محمود الخطيب، رئيس النادي الأهلي، بسبب غرامة محمود كهربا، الجناح الأيسر للفريق الأول لكرة القدم بالقلعة الحمراء.

وقال مرتضى منصور، في تصريحات عبر فضائية «الزمالك»: «لو العلاقة محترمة، وفيها تحضر بين الزمالك والأهلي مفيهاش كذب ولا كيد نسا ومفيهاش لجان بتشتمنا 24 ساعة، كنا سنوافق على تقسيط غرامة كهربا»، مضيفا: «محمود الخطيب، لو رفع سماعة التليفون وقال يا استاذ مرتضى، عاوز نخلص موضوع كهربا بطريقة ودية بعيدا عن المحاكم أهلًا وسهلًا به».

وأضاف: «احنا عملنا كده مع 500 نادي ومثال على ذلك في عهد سمير حلبية رئيس المصري السابق، كان لنا فلوس حصلنا عليها بعد سنتين، في علاقات محترمة، علاقتي مع يحيى الكومي ومحمد مصيلحي وكامل أبوعلى علاقة محترمة، معندناش مشكلة، إنما أنا عامل حملة على الزمالك رقم واحد وعلى مجلس الإدارة رقم 2 ومرتضى رقم 3 هيبقى في تفاهم ازاي؟ إنما بالود والاحترام سنوافق على تقسيط غرامة كهربا».

وتابع: «انا اللي صعبان عليا في الموضوع كله كهربا، الواد مستقبله ضاع فهو كان لاعب في المنتخب وكان من أفضل لاعبي مصر هو فين دلوقتي؟».

وأكمل: «أنا علاقتي مع جميع أعضاء مجلس إدارة الأهلي جيدة، ولكن محمود الخطيب، لديه مشكلة من ناحيتي أنا».

واختتم مرتضى منصور، تصريحاته قائلًا: «علاقتي بمجلس إدارة الأهلي محترمة، وهناك مباراة لفريق الطائرة يوم الاثنين في الزمالك، هيشوفوا كيف يستقبل مجلس إدارة الزمالك كل البنات في الأهلي ومدير النشاط الرياضي وأي حد من مجلس إدارة الأهلي فوق دماغنا، هيشرفوا ويشوفوا الفرق في المعاملة».