طقوس رمضان | «المخروطة» أشهر أكلات السحور في المنيا 

المخروطة
المخروطة

 حمد الترهوني 


لا يخلو رمضان من عاداته وتقاليده حتى فى إعداد الطعام وتجهيز الوجبات وتنوع المأكولات، وتشتهر محافظة المنيا فى كل مركز وقرية ونجع بنوع مختلف ومميز من الوجبات ذات الطابع الخاص والتى يتم إعدادها خصيصاً خلال شهر رمضان المبارك. 

اقرأ أيضا|ننشر موعد آذان الفجر والسحور لليوم الـ 12 من رمضان 2023 وعدد ساعات الصيام


وتشتهر نساء مركز ملوي جنوب محافظة المنيا  بإعداد أطعمة مميزة تقتصر فى الغالب على شهر رمضان أو المناسبات، يطلق عليها مسميات غريبة، ومنها "المخروطة و البريمة" التى لا غنى عنه فى وجبات سحور شهر رمضان التي تزين موائدهم البسيطة باعتبارها أكلات خفيفة ومريحة للمعدة وقت السحور وتلقى إقبالًا كبيرًا من الأهالى خاصة القرى الريفية. 


تحتل المخروطة مكانة خاصة لدى أهالي قرى مركز ملوي لأنها واحدة من أهم موروثاتهم خلال ايام شهر رمضان  لما يميزها من مذاق خاص ويفضلونها عن غيرة لانها مفيدة للجسم نظرا الى مكوناتها البسيطة من اللبن والدقيق والعسل الأسود. 


يقول عبدالحليم عبدالرحمن 55 عاما منذ طفولتي كانت جدتي تقوم بعمل وجبة المخروطة لنا خلال ايام شهر رمضان بالكامل اثناء السحور ومنذ هذا الوقت حتي الان لا نتناول اي وجبة اخري غير المخروطة بالسحور لانها فعلا بعد اكلها لا تشعر بجوع او عطش بنهار رمضان نظرا تساعد علي هضم وجبة الافطار مهما كانت من لحوم او محاشي فهي سريعة الهضم جدا. 

وتابع: زمان كنا نعمل المخروطة كل لليلة لكن دلوقتي امر تغير بعض شئ تقوم السيدات بعمل كمية كبيرة من  المخروطة قبل قدوم شهر رمضان بايام قليلة وبعد الانتهاء من الكمية تقوم احدي السيدات بتنشيفها تحت اشعة الشمس حتي تكفي ال 30 يوم رمضان كل لليلة في السحور مش بتاخد عشر دقايق في التجهيز شوية لبن وبعدها بضيف عليهم المخروطة وبتكون جاهزة او عايز تضيفها عليها عسل اسود بتكون اجمل. 


واختتم حديثه قائلا: والله شهر رمضان اي اكل فيه بيكون حلو لكن في عادات واكلات  لو متعملتش في رمضان تحس انه في حاجة ناقصة منك واشهرهم المخروطة والبريمة وربنا يعود علينا الايام بالخير.