لأول مرة.. الراقصة دينا تكشف عن مرض ابنها «علي» | فيديو

 الراقصة دينا
الراقصة دينا

كشفت الراقصة دينا عن مرض نجلها علي، بـ ADHD وما يُعرف بـ اضطراب نقص الانتباه مع فرط الحركة، مؤكدة أنه كان يدرس في مدرسة بالولايات المتحدة الأمريكية استطاعت التعامل بشكل صحيح مع مرضه، كما أنه يدرس بالوقت الحالي في جامعة بـ فرنسا.

وقالت الراقصة دينا، خلال حوارها مع الإعلامية لميس الحديدي في برنامجها كلمة أخيرة، أن نجلها "علي" فخور بها ويتمنى أن يحظى بنجاحها، موضحة: ابني سافر برا علشان عايزاه يدرس أحسن ويعيش حياة صحية أكتر، ودلوقتي هو عرف يعني إيه فن ويعني إيه رقص، وهو فخور بيا وبيتمنى يبقى في نجاحي، هو كل حياتي ونسخة مني وأنا كنت شقية زيه.

وأضافت  دينا ابني "علي" كان عنده اضطراب نقص الانتباه مع فرض النشاط وكانوا عايزين يحطوا مُدرسة خاصة ليه، ووالدتي رفضت وقالت يدخل مدرسة في أمريكا أحسن له.

وأشارت الراقصة دينا  دلوقتي ابني في جامعة في فرنسا هيطلع طباخ، ونفسي إنه يرجع وربنا يوفقه، مش بتدخل في حياته ومن بعد ما كمل 21 سنة وأنا صامتة، وبقالي شوية مش بتخانق معاه وباخد نفسين لأني هخسر في خناقتي معاه.

وأشارت دينا  أنها تزوجت تسع مرات قائلة: "مش كتير تسع مرات وفيه ناس تانية تزوجت 13 مرة مثل تحية كاريوكا".

وتابعت دينا  "من الصعب أن أتنازل عن الرقص من أجل زوج، وبشترط في زيجاتي أني مش هسيب الرقص".

وفي سياق متصل، تخوض الفنانة دينا دراما رمضان 2023 بعملين دفعة واحدة.

قالت دينا في تصريحات خاصة لـ"بوابة أخبار اليوم" سابقة إنها ستشارك في مسلسل "حضرة العمدة" بطولة روبي وإخراج عادل أديب، كما تشارك في مسلسل "السجل الأسود" مع المخرج جميل جميل المغازي.

اقرأ أيضا |دينا تكشف سر تعرضها للإصابة في الأفراح