أسماء مصطفى تطمئن جمهورها: «هرجع أطلع لايف مع بداية العلاج»

أسماء مصطفى
أسماء مصطفى

طمأنت الإعلامية أسماء مصطفى متابعيها عن حالتها الصحية بعد خضوعها لعملية جراحية خطيرة إثر إصابتها بمرض السرطان.

وكتبت أسماء مصطفى عبر صفحتها الرسمية بموقع "فيس بوك" :"من باب الفضفضة لأن الصفحة بالنسبة لي هى المتنفس الوحيد اللى كتير بعبر فيه عن اللى جوايا لما بكتب بوست وألاقى دعوات كتير الحمد لله بفرح قوى لأن محدش عارف مننا دعوة مين مستجابة أسرع أو مين أقرب كلنا بنحاول نجتهد وربنا المعين الشافى مش بيكون هدفى من البوست نفسى وبس لا بقول يمكن كلامى يفيد غيرى أو على الأقل يصبر حد على ابتلاءه لما يشوف ابتلاء شخص آخر".

وأضافت: "الحاجة الثانية إن الصفحة وده من فضل ربنا عليها آلاف الناس معرفش فيهم إلا عدد قليل جدا لكن بينا تواصل ومحبة وثقة مش مجاملات بين أصدقاء أو معارف ".

وتابعت أسماء مصطفى: "وأخيرا أوعدكم قريب جدا جدا أول ما أبدا مرحلة العلاج الجاية أنى هرجع أطلع لايف وأحاول أفيد غيرى ما هو طول ما فى نفس هنكمل الحياة وأنا بعمل اللى ربنا أمرنى بيه بدعى وباخد بالأسباب واتوكل على الله .. وأول حاجة وأهم حاجة لينا جميعا هى الرضا بقضاء الله أى ما كان ولأنه لا راد لقضاء الله الا بقدر الله وشكرا ليكم أنكم مستحملنى ولسه بتدونى أمل أنى على الأقل طول الفترة الى عدت من حياتى كنت صح وكسبت حب ومحبة الناس  الحمد لله".

وكانت الإعلامية أسماء مصطفى، طالبت جمهورها بالدعاء لها حيث إنها ستخضع لعملية جراحية جديدة، دون تحديد موعدها.

ونشرت أسماء مصطفى، صورة لها عبر حسابها على موقع «إنستجرام»، قائلة: بسم الله توكلت على الله ولا حول ولا قوة إلا بالله، أكون بين يدي الرحمن لإجراء عملية جراحية دون توصيف دقيقة، أو حرجة، ثقتي بالله أملي ورجائي، وهو القادر وحده على شفائي.

ووجهت أسماء مصطفى دعوات قائلة: اللهم أذهب البأس ربّ النّاس، بيدك الشّفاء، ولا كاشف له إلّا أنت يا ربّ العالمين، اللهمّ لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك، إنّك على كلّ شيءٍ قدير. لا إله إلّا الله الحليم الكريم، لا إله إلّا الله العليّ العظيم، لا إله إلّا الله ربّ السّماوات السّبع وربّ العرش العظيم، لا إله إلّا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كلّ شيءٍ قدير، اللهم اشفني ودواني وعافني إنك عفوا كريم، واشفي كل مريض ليس لنا رب سواك، توكلت على الله، فضلًا اسالكم الدعاء ربنا يتقبل يا رب.

وتابعت: "أنا قطعت مسافة كويسة في رحلة العلاج الحمد لله ولسه في خطوات تانية ربنا يسهل في انتظار تحديد ميعاد العملية علشان كده عدم ظهوري هيطول.. رجاء تاني محدش يضايق فضلا الدعاء".