الجالية المصرية بنيويورك: فخورين بالمشاركة في الانتخابات الرئاسية.. فيديو

صورة تعبيرية
صورة تعبيرية

على الطريقة المصرية اتفق العديد من المقيمين بالولايات المتحدة الأمريكية علي الحضور إلى مقر القنصلية المصرية بنيويورك داخل أتوبيسات سياحية ضخمة للإدلاء بأصواتهم في الانتخابات الرئاسية لعام 2023. من ولاية نيو جيرسي.

والمعروف أن القارة الأمريكية مترامية الأطراف والتصويت للانتخابات يتم في خمس مقرات وهم في واشنطن و شيكاغو، لوس انجلوس، هيوستن و نيويورك.

واجتمعت آراء المصريين علي أن الإنجازات التي تمت في مصر من طرق وكباري وتجديدات تدعوا للفخر وهو ما دفعهم للتمسك بالقيادة الحالية والتمسك بالحق الدستوري والتصويت لانتخاب الرئيس.

أوضحت السيدة ليندا سليمان من جيرسي، عن الأسباب التي دفعتها للتصويت حيث قالت: أيوة نزلت القاهرة في الصيف وعندها أنبهرت بالحاجات إللي عمله الريس فلازم آجي وأنتخب وأجيب حبايبي كلهم معايا.

ووفي نفس الصدد قالت السيدة مادلين سليمان من نيو جيرسي، جيت عشان انتخب الريس حبيبنا لإنه هو أنجز حاجات كتير في مصر وحافظ على مصر و ربنا يخليه لينا ويكمل إللي هو بيعمله كله وتحيا مصر.

وعبرت السيدة نبيلة مطر من نيو جيرسي عن سعادتها للادلاء بالتصويت وانتخاب الرئيس عبد الفتاح السيسي  وقالت الريس السيسي حبيبنا وربنا يحافظ عليه ويخليه لمصر، من الصبح بدري حضرت للقنصلية تحيا مصر تحيا مصر تحيا .

السيدة منال بكبرا  جايين النهاردة ومبسوطين جدا عشان احنا بتحب الرئيس العظيم السيسي عشان إنجازاته العظيمة و ربنا يوفقك يا رب .

وطالب السيد منير نصيف أن يظل الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيسا مدي الحياة. وقال في كلمته لأخبار اليوم إحنا جايين في عرس انتخابي، وجايين نختار الراجل إللي هو حمي البلد من الإخوان و وأنقذنا منهم إلي جانب  الإنجازات إللي عملها دي كلها والمشاريع إللي عملها دي كلها وهو الوحيد إللي لازم ننتخبه ، إحنا عايزينه مدى الحياة .