أسما شريف منير: انتظمت في الصلاة ومترددة في ارتداء الحجاب

أسما شريف منير
أسما شريف منير

من جديد عادت الإعلامية وخبيرة التجميل أسما شريف منير، لإثارة الجدل بتصريحها عن خوفها من الموت وارتداءها الحجاب، مؤكدة أنها انتظمت مؤخرًا في الصلاة، ولكنها مازالت مترددة في ارتداء الحجاب.

وقالت أسما شريف منير في بث مباشر عبر حسابها الشخصي بموقع انستجرام: من ساعة اللي حصل في غزة وأنا خدتها عند مع نفسي والتزمت في الصلاة وبقالي 15 يوم ملتزمة وقللت خروجي جدًا ودي حاجة مريحاني جدًا، وكل مرة الصلاة بتريحني وبتلهي في الدنيا ولكن دلوقتي بحاول، ونفسي أنتظم على الصلاة لغاية ما أموت.

وتابعت متحدثة عن سبب عدم ارتدائها الحجاب: الواحد يلتزم في الصلاة الأول وبعدين يغطي شعره، نفسي أعمل كده وربنا يهديني للحجاب وأنا خايفة أعمل حاجة تكون مثال مش كويس للحجاب، ودايمًا الواحد لما بيبدأ في الخيط الأولاني ومينفعش تنفره في الحاجة دي، ولازم دايمًا لما تشوف حد بيعمل حاجة ساعده وادعيله بالهداية، ولو أنت شايف حد أبو لهب افتح نفسه على الدين، واقتضى بالرسول عليه الصلاة والسلام.

وكشفت أسما شريف منير عن خوفها الدائم من الموت قائلة: بعد ما التزمت بالصلاة حسيت إني ممكن أموت عادي، أنا دايمًا خايفة من الموت لأني دايمًا حاسة إن ناقصني حاجات كتير قوي ومش عارفة هقف إزاي قدام ربنا، خايفة أموت وأنا مش جاهزة.

وأضافت: ربنا يثبتني على الصلاة دايمًا والواحد نفسه السيئة والشيطان ساعات كتير بيدمر العلاقة اللي بيني وبين ربنا، وبحس إني لما بصلي بكون هادية وربنا هاديني وفي حد في ضهري ومفيش حد هيأذيني وعندي ثقة إن ربنا معايا.