منى زكي بعد نجاح مسلسل تحت الوصاية: أتمنى القانون يتغير

منى زكي
منى زكي

علقت الفنانة منى زكي على نجاح مسلسل تحت الوصاية، بعد عرض الحلقة الأخيرة أمس الجمعة 21 أبريل الجاري، موضحة أن هذا النجاح الكبير كرم من عند الله.

تصريحات منى زكي
قالت منى زكي في تصريحات تلفزيونية: «أتمنى القانون يتغير لأن فيه ستات كتير بتعاني زي حنان وأكتر منها كمان».

وتساءل الكثير من الجمهور عن مصير أولاد منى زكي بعد سجنها في مسلسل تحت الوصاية، حيث كشفته نهاد أبو القمصان رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة.

اقرا ايضا|ناقدة فنية: «تحت الوصاية» أقوى مسلسل متكامل العناصر و«الصفارة» الأفضل كوميديًا

مصير أولاد منى زكي في تحت الوصاية


أوضحت نهاد أبو القمصان رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة مصير أولاد منى زكي في تحت الوصاية، عبر حسابها الرسمي بموقع انستجرام، قائلة: «الأم اتسجنت ليه؟ الأم اللي نجحت في إدارة أموال ولادها وعملت مطعم اتسجنت بتهمة السرقة لأنها أخدت أموال القصر بدون موافقة من النيابة الحسبية».

وتابعت: «والعم كان ممكن تنازل عن البلاغ بس محدش بيطمع وفجأة يطلع ملاك ويتنازل.. مين هيصرف على العيال؟ قانونًا الإنفاق مسئولية عمهم لأنه الوصي وحتى لو مش وصي لأنه قرابة من جهة العصب، ولأن العم فاشل في إدارة حياته أصلا ومش عارف يصرف على نفسه ويتجوز فغالبًا مش هيعرف يصرف على الولاد طيب يروحو لخالتهم؟».

وقالت نهاد القمصان عن مسلسل تحت الوصاية: «خالتهم مش بتشتغل، وجوز خالتهم مش ملزم يصرف عليهم أو ربما معندوش إمكانية يصرف فغالبًا الأولاد هيتحطوا فى دار رعاية.. ممكن البعض يشوف دا صعب قوي أو خيال مؤلف لكن في الواقع وفي المحاكم حكايات صعبة أصعب من كدا كمان».