نجل «عبد الرحمن أبو زهرة» يستنكر نشر أخبار كاذبة عن حالة والده الصحية

"عبد الرحمن ابو زهرة" ونجله الموسيقار "أحمد"
"عبد الرحمن ابو زهرة" ونجله الموسيقار "أحمد"

أبدى الموسيقار أحمد أبو زهرة نجل الفنان القدير عبد الرحمن أبو زهرة عن استيائه الشديد، بعدما انتشر عدد من الشائعات على مواقع التواصل الاجتماعي تؤكد تدهور حالة والده الصحية.

ونشر أحمد أبو زهرة صورة لخبر غير حقيقي عبر حسابه الشخصي «فيس يوك» وعلق عليها قائلاً: « الخبر طبعا كلام فارغ، ومافيش حد من أسرته قال الكلام ده نهائي، وده مثل بسيط اللي اقصده من كلامي».

وتابع: «مأساة التريند منذ تدهور حالة الوالد الصحية اللي تقريبا مصر كلها تعرفها من كتر ما الصحافة والمواقع والإعلام وبرامج الفضائيات بتحاصرنا وبتكلمنا بمنتهي اللحاح».

وأضاف «ده غير طبعا إن اللي اكتشفناه إن الكل لا يبحث إلا عن تريند والكل يبحث عن أنه يكون أول واحد يكتب خبر أو بينشر خبر أو ياخد أحاديث ومعلومات مني أنا أو أخواتي عن صحته بغض النظر عن ظروفه هو وصحته بجد وبالفعل وبدون النظر لمدى الضغط العصبي اللي بنتعرض له احنا كأسرة».

وتابع: « المأساة في التريند بقي هي كمية الإشاعات اللي بتطلع وكمية الكلام الفارغ اللي بنقراه على لساننا إذا كان أنا أو أخواتي وده طبعاً مصدر إزعاج كبير لينا كلنا».

واختتم المنشور موجهاً رسالة إلى أهل الإعلام، قائلاً: «يا أهل الإعلام نرجو منكم تحري الدقة واحترام رغبة الأسرة في فترات الضغط الشديدة إذا كنا عاوزين نتكلم أم لا لأن مفيش حد ممكن يتخيل ولا يحس بالظروف اللي بيمر هو وإحنا بها».

أقرأ ايضاً - رامي عياش يحدد مكان جنازة وعزاء والده