«مكنتش عاوزة أشتغل كذابة» أروى جودة تكشف أسباب كراهيتها للتمثيل

الفنانة أروى جودة
الفنانة أروى جودة

روت الفنانة أروى جودة، أسباب انتقالها من فكرة العمل كعارضة أزياء إلى حقل الفن والتمثيل قائلة: لقيت الفن أتقل ويعبر فيه عن مشاعري بشكل أكبر .. له تقل أكتر بلاقي مشاكل أكتر .. أنا بقرأ سكربتات بتعبر عن إجابات لأسئلة كثيرة في حياتي بوجه عام.     

وتابعت الفنانة أروى جودة، خلال لقاء خاص خلال ببرنامج "كلمة أخيرة " على شاشة " ON" قائلة :" لما بقرأ قصة  ممكن الاقيها شبه حاجة شفتها في الحياة أو قصة حد أعرفه وبالتالي التمثيل بيدي عمق أكتر .. حسيت اني مبسوطة أني أجسد شخصية جديدة.

وأكملت: ممكن تكون  الشخصية الي يجسدها ممكن مكنش قابلتها في حياتي  لكن في نفس الوقت بحب أجسادها عشان اشوف عايشين إزاي وده بيعلمني فكرة تقبل الآخر.

وعن أسباب دفعها لخوض التمثيل قالت " كنت ضد التمثيل وكنت شايفة الممثلين كذابين ومكنتش عاوزة اشتغل "كذابة" لحد ما دخلت المجال ولمست الصدق في الأداء لازم أعيش ا" الكاركتر" الي هقدمه.

وعن أسباب حبها للتمثيل وتغير فكرتها من كونه باب للكذب قالت: ما حدث أن ناهد رمزي رحمة الله عليها كانت تنتج فيلم " الحياة في منتهى اللذة " بطولة منة شلبي وحنان ترك يوري مرقدي  وكنت وقتها لسة كسابنة أفضل عارشة ازياء في العالم في تركيا وقالت لي تعالي اعملي  ثلاثة مشاهد بس لكني وقتها قلتلها يا طنط بلاش  مش بعرف امثل  وقالتلي  هخلي نهى العمروسي تعلمك  ورحت بالفعل وعملت المشاهد الثلاثة.

وتابعت الفنانة أروى جودة، بعد ثلاثة أشهر كنت نسيت الأمر لقيتها بتكلمني تاني وبتقلي في مخرج فيلم جاي من بره وهيعمل فيلم هياخدك ؟ قلتلها مش عايزة أمثل تاني قالتلي مالكيش دعوة روحي بس وذهبت وقتها متعمدة من غير مكياج وجينز  وبصلي وقتها وفاجئني وقلي: إنتي الي أنا عايزها من غير مكياج  شكلك بسيطة وبيه  شكلك الي أنا عايزها ودي قصة الفيلم.

وعن سؤال الحديدي عن هذا الفيلم قالت : مش عايزة اقول عشان ما بحبوش بحب الفيلم والابطال بس الفيلم مانجحش وفشل وحصلي إكتئاب وقعدت في البيت وكنت مكسوفة.