«لقاء الخميسي» تعلق على عودة التنمر على «عبدالمنصف»

لقاء الخميس وزوجة محمد عبدالمنصف
لقاء الخميس وزوجة محمد عبدالمنصف

علقت الفنانة لقاء الخميسي، زوجة محمد عبدالمنصف، حارس مرمى الفريق الأول لكرة القدم بنادي وادي دجلة حاليًا والزمالك سابقًا،على التنمر الذي تعرض له مؤخراً، قائلة: «التنمر على «أوسه» موجود منذ 16عاماً من يوم ماعرفته ولم يكن وقتها متاحاً منصات السوشيال ميديا بس كنا بنسمعه وقتها في الملعب أوعبر رسائل نصية لكن مع مرور الوقت وعندما ترك زوجي نادي الزمالك وبدأنا نشتغل في حالة من الهدوء بعد انتهاء التوتر الذي كان يعيق الإنجاز».


وتابعت لقاء الخميسي، في مداخلة عبر تطبيق «زووم» خلال برنامج «كلمة أخيرة»، على شاشة «ON» قائلة: «مع الوقت التنمر انتقل إلى منصات السوشيال ميديا في كل حتة وعلانية وهو دلوقتى عنده أولاده وعنده عيلته وهو راجل هادي بطبعه وأقوى من أنه يرد وكان دائماً يقول لي  أنا مش مهتم، كبري دماغك واقفلي ودنك وأنا مش مضايق، بس أنا الصراحة مش بقدر اسكت».


واصلت لقاء الخميسي «فيه حاجتين بيهمني أن لازم الناس تتقبل الآخر حتى لو مش بيحبوه لأنه ما فيش داعي للخروج عن الحدود المسموحة وإذا  كنت أنت كمتنمر كارهه لأ فيه ناس تانية بتحبه وبتجيبوا وبتدفع له فلوس عشان يشتغل وفي نفس الوقت لازم تحترموا عيلته والطابور اللي ماشي وراه ومشاعرهم».


وأكملت في تعليقها على سؤال الحديدي حول أسباب تألق «أوسا» في المباريات الأخيرة، قالت: لما بقول الحقائق الناس بتزعل.. وأنا هضرب مثال على نفسي أنا لو ممثلة ومقتنعة بنفسي إني شاطرة ودخلت اللوكيشن ولقيت الناس تهيني مش هعرف اشتغل وممكن أنهار تحت الضغط لكن فيه ناس تانية زي «منصف» اتحط في ضغط هائل على مدار حياته وأنا كنت معاه وشايفه «أوسة اتحمل» اللي ما فيش حد أو لاعب كرة اتحمله طوال هذه السنوات وهو نموذج مختلف وأنا لو كنت مكانه كنت قعدت في «بيتنا» من زمان «وما كملتش».


وواصلت، «أوسا» كان يتعرض للشتايم في الملعب وكنت بسمعهم ومع ذلك كمل.. وأعتقد أوسا لما راح وادي دجلة شهد حالة من الهدوء والاحترام من قبل الإدارة والمدربين الأجانب ولازم تشوفوا الفيديوهات اللي عاملينها المدربين ليه اعطوله الثقة وأن يبقى في الوضع الراهن وهو رجل صاحب تحدي لا يفرق معه «العمر» ولا «الأقاويل».