بمناسبة اليوم العالمي لمكافحة الانتحار

نصائح يجب إتباعها «لو الدنيا قفلت في وشك»

صورة تعبيرية
صورة تعبيرية

 

تنظم الأمانة العامة للصحة النفسية حملة إعلامية بمناسبة اليوم العالمي لمكافحة الانتحار الموافق 9 أكتوبر المقبل، تحت عنوان «حياتك تستاهل تتعاش»، وذلك بالتعاون مع قناة راديو NRJ .

 

تذيع قناة راديو NRJ مقولات قصيرة  بواسطة شخصيات عامة تهدف للتعريف بخطورة الانتحار ومدى انتشاره وكيفية التعامل مع من لديه أفكار انتحارية، مع التنويه لخدمة الخط الساخن للأمانة العامة للصحة النفسية وعلاج الإدمان 08008880700 والتي يقوم من خلالها مختصين في الطب النفسي بالرد على جميع تساؤلات الجمهور وتقديم المشورة والنصيحة لهم وذلك طوال شهر سبتمبر.

 

ومن جانبها وجهت الأمانة العامة للصحة النفسية وعلاج الإدمان، رسالة بسيطة باللغة العامية، محملة بالعديد من مشاعر الحب والود، إلى جانب النصائح والإحصائيات العلمية.

 

وجاء نص رسالة الأمانة العامة للصحة النفسية« دايما في ناس حوالينا بيحبونا، الحب ده معناه إنهم بيفرحوا لفرحنا ويحزنوا لحزننا، الناس دي موجودة طول الوقت حتى لو أنت مش واخد بالك إنهم موجودين، اللي بيحبوك ممكن تكون الدنيا سارقاهم أو شاغلاهم، مفيش أي حد مهما قفلت الدنيا في وشه إلا في ناس بتتأثر بيه، الإحصائيات العالمية بتقول إن كل شخص أقدم على التخلص من حياته فيه على الأقل ٦٠ شخص بيتأثروا بيه، لو فكرت في يوم تعمل كده فكر في ال٦٠ شخص دول وكلم الخط الساخن للأمانة العامة للصحة النفسية ٠٨٠٠٨٨٨٠٧٠٠ ومتوجعش قلب ٦٠ شخص»